25 mei 2015

Scholeksters - Eurasian oystercatcher


Overal waar ik kom, vallen de fauna en flora van de omgeving me op. Zo ook op de plek waar ik sinds oktober mijn dagen doorbreng. Naast een massa meeuwensoorten waar ik nog steeds weinig onderscheid in kan maken, vielen deze vogels mij vooral op: de scholekster.

Niet alleen maken ze een heel typerend geluid, ze hebben ook een heel erg opvallende oranjerode snavel, roodomrande ogen en een zwart-wit verenkleed. Dikwijls zijn ze in groep te zien. Bij ons is het echter 1 koppel dat blijkbaar al sinds jaren het dak gebruikt als broedplaats. Regelmatig zie ik ze voor de ruiten heen en weer lopen, in duidelijke interactie met hun spiegelbeeld.

Vorige week kreeg ik toestemming om het dak op te kruipen (onder begeleiding) en enkele foto's te gaan maken. Hopelijk krijg ik de jongen ook nog eens te zien.







Everywhere I go I notice the fauna and flora of the surroundings. Even so at the place where I spend my days since october. There are lots of seagulls, but I haven't been able to identify the different species yet. There is one bird that attracted my attention at once: the Eurasian oystercatcher.

They make a very specific sound, have an outstanding orange-red beak and a red ring around their eyes. The black and white feathers are also really distinct. Often you can see those birds in groups. At my place it's just one couple that uses the roof as a nesting spot since several years. Frequently I can see them walking in front of the windows interacting with their reflection.

Last week I got the permission to get on the roof (under supervision) to take some pictures. I hope to see the chicks as well soon.


1 opmerking:

King in Yellow zei

Mooie vogels... erg mooie foto's ook! Ik wacht op de reeks van de jongen ;-)